"Ansvarlig innovasjon og entreprenørskap" er et 10 studiepoengsfag som er tenkt å kunne inngå i en erfaringsbasert masterutdanning i ledelse.

Studiesenteret Lister Kompetanse og Universitetet i Stavanger samarbeider om dette prosjektet.

Studiet er gratis for studentene. Piloten er finansiert av Sørlandets Kompetansefond.

Målgruppen for studiet er ledere og mellomledere innen både privat og offentlig sektor.

Emnet vil være erfaringsbasert. Det betyr at det vil gjøres en individuell vurdering av opptaksgrunnlag der utdannelse og også yrkeserfaring (realkompetanse) vil være relevant.

Gjennom studiet vil studentene utvikle kompetanse og bygge nettverk på tvers av organisasjoner, avdelinger og fag.

Masterstudiet i endringsledelse ved institutt for media og samfunnsfag ved UiS fokuserer på å gi studentene en grundig innføring i hvordan vi kan utvikle nye løsninger som er bærekraftige og ansvarlige. Ulike samfunnsendringer vil ofte ha konsekvenser for berørte parter og det kan være vanskelig å forutse hvordan dette kan berøre partene. Som ledere og utviklere av nye løsninger i privat og offentlig sektor har man et ansvar for å etterstrebe at løsningene ikke innebærer fare eller negative konsekvenser for dem som blir berørt av dem. Sosial innovasjon handler om hvordan vi kan utvikle løsninger som er til gode for fellesskapet. Det kan handle om alt fra hvordan vi forvalter felles goder så som tilgang til naturen og hvordan vi håndterer endrede krav i arbeidslivet til hvordan vi utvikler gode leve forhold lokalt og globalt.

Gjennom praktisk case-arbeid får studenten jobbe med reelle problemstillinger sammen med medstudenter og forelesere. Emnet gir innsikt i prosessperspektiver på innovasjon og entreprenørskap, bærekraft og sosial ansvarlighet, og forståelsen av disse perspektivene blir integrert i det praktiske case-arbeidet.

Undervisning og innlevering av materiale vil være på norsk.

Læringsutbytte

Kunnskap:

  • Etter gjennomført emne forventes studentene å ha god kunnskap om hvordan innovasjon og entreprenørskap kan forstås som prosessuelle og relasjonelle     fenomener og hvordan sosial rettferdighet og bærekraft stiller stadig nye krav til hva som kan forstås som ansvarlige innovasjoner.
  • Studentene skal ha opparbeidet seg god kunnskap om prosessuelle forståelser og perspektiver på bærekraft og sosial rettferdighet, og at det som isolert sett er bærekraftig noen ganger ikke er bærekraftig i et større perspektiv.
  • Studentene vil opparbeide en prosessuell forståelse av virkeligheten, og hvordan denne forståelsen kan brukes til å utforske konkrete problemstillinger og     løsninger.

 Ferdigheter:

  • Studentene skal kunne kritisk vurdere ulike løsninger og om de kan forstås som bærekraftige og sosialt rettferdige.
  • De skal kunne vurdere hvilke potensielle aspekter av bærekraft og sosial rettferdighet som ulike innovasjoner kan bringe med seg.
  • De skal kunne utvikle praktiske strategier for hvordan små- , medium- og store organisasjoner kan bidra til bærekraft og sosial rettferdighet gjennom sine aktiviteter.

Generell kompetanse:

  • Emnet skal bidra til kritisk og refleksiv tenkning omkring hva vi utvikler av produkter, tjenester og arbeidsformer, og hvilket ansvar vi har for konsekvensene av innovative løsninger.
  • Gjennom undervisningen vil studentene utvikle relasjonelle og prosessuelle forståelser av innovasjon og entreprenørskap og kunne anvende disse til å utvikle og analysere ulike løsninger.

For mer info - eller meld din interesse til 976 60 839/941 68 444 eller på mail: hilde@listerkompetanse.no eller malin@listerkompetanse.no