I fire år har studentene satt av én kveld i uken til studier ved Studiesenteret Lister Kompetanse. Nå står de igjen med 120 studiepoeng og en høyere fagskolegrad innen sine fagområder. Lærere/foredragsholdere har hver uke kjørt fra Grimstad til Lyngdal for å undervise studentene.

Kvelden startet med velkomsthilsen fra Lyngdals ordfører, Unni Nilsen Husøy. I sin tale understreket hun betydningen av kompetansehevingen studentene har gjennomført – både for dem selv og for utviklingen i regionen. De som tar utdanning i regionen, de blir i regionen. Husøy utfordret studentene til håndsopprekning av de som ikke hadde tatt høyere utdanning hvis de hadde måttet reise til en campus langt unna. Nesten alle rakk opp hånden.

Etter middagen tok fylkesordfører Arne Thommassen ordet. Han trakk fram det gode samarbeidet mellom Fagskolen i Agder, Agder fylkeskommune og Studiesenteret Lister Kompetanse. Til studentene sa fylkesordføreren: «Dere er utrolig viktige for den videre utviklingen i regionen. Han ga også honnør til hver enkelt student for den innsatsen de har lagt ned. Mange har fullført studiet ved siden av full jobb, familie og andre forpliktelser. Det står stor respekt av innsatsen de har lagt ned.  

Rektor ved Fagskolen i Agder, Gunnbjørg Tveiten Engehagen, hadde sammen med avdelingsledere og lærere tatt turen til Lyngdal for å vise sin stolthet over studentenes innsats. Hun fremhevet at studietilbudet i Lister ikke ville vært mulig uten initiativet og pågang fra studiesenteret, og at årets kull er pionerer – de første som har gjennomført en teknisk fagskoleutdanning i regionen.

Deretter fulgte kveldens høydepunkt: vitnemålsutdelingen. En etter en ble studentene ropt opp og mottok vitnemål og rose fra rektor og avdelingsleder på fagskolen. Stemningen var høytidelig i det festpyntede lokalet.

Daglig leder ved studiesenteret, Hilde Strømme, tok forsamlingen med på reisen fram mot denne dagen. «Det har vært en lang reise, med noen humper i veien, men i dag tenker vi bare på resultatet,» sa hun. Fra nå av skal studiesenteret jobbe for å få opp nye tekniske studier i 2027 sa Strømme.

Nestleder i styret i studiesenteret og ordfører i Farsund, Ingrid M. Williamsen, hilste fra styret i Lister Kompetanse. Hun gratulerte studentene med innsatsen og ønsket dem lykke til videre. Samtidig oppfordret hun Fagskolen i Agder til å levere nye tekniske studier i 2027 – en oppfordring både fagskolen og studiesenteret bekreftet at de allerede jobber med.

Student Dani Johansen fra Kvinesdal holdt tale på vegne av studentene. Han fortalte at det ikke føles lenge siden de nervøst møtte opp til første skoledag, og uttrykte stor tilfredshet med både undervisning og tilrettelegging. Flere av studentene har allerede fått nye jobber eller utvidede arbeidsoppgaver, og ser lyst på framtiden. Noen hintet også om at de håper på nye studietilbud ved studiesenteret.

Kvelden ble avrundet med en stemningsfull konsert av André Nedland, som leverte både vakker musikk og en særdeles god kontakt med publikum.